ŚWIATWyprawy

Safari nurkowe EGIPT – Fury Shoals z NAUTICA.pl

WSTĘP

Nasze marzenie od zawsze. Wejść na łódź nurkową i przez kilka dni tylko nurkować, jeść, spać, nurkować, jeść, spać,…
Marzenie wreszcie się spełniło, a pomogli chłopcy. Michał i Staś w zeszłym roku zrobili kurs nurkowy i mają OWD. Bardzo chcieliśmy by zobaczyli i przeżyli z nurkowaniem coś niezwykłego. Bo safari nurkowe to niezwykły czas. Nie dwa nury dziennie i marnowanie czasu na transfery ale 4 nurkowania i wszystko podporządkowane jest pod nurkowanie. Różny stopień trudności bo tylko ten, kto próbował na metrowej fali, wejść na pontonu wie co to znaczy. odwiedzane miejsca nurkowe są odwiedzane tylko przez innych nurków na safari więc nie są tak oblegane jak te blisko Sharm’u. No ale chyba wystarczy wstępu, zapraszamy do przeczytania relacji.

Safari nurkowe EGIPT
Flaga Nautica Safari rozwinięta pod wodą.
WARSZAWA > POKŁAD LONG ISLAND

Pomni tego co się działo ostatnio na lotniskach jesteśmy na lotnisku Chopina 3 godziny przed odlotem. Kolejka faktycznie spora, lecimy czarterem obsługiwanym przez… Czechów. Idzie wszystko sprawnie. Bez złośliwości i ważenia każdej torby. To ważne bo automaty, latarki nurkowe  mamy w bagażu podręcznym. Jednego co nie mamy to 15 kg sprzętu foto. Zamiast tego lekkie kamery DJI, którymi będziemy kręcić filmy w 4K i 60 klatek na sekundę dzięki czemu będziemy mieć też możliwość wyjmowania zdjęć do bloga. Polecamy taki system jeżeli nie potrzebujecie pojedynczych klatek super jakości. Polecamy też nasz ulubiony sklep i serwis ze sprzętem DJI (kamery, drony,…) Dronexpert.eu!

Safari nurkowe w Egipcie
Marsa Alam International Airport – Welcome!

Lot spokojny, lądujemy w Marsa Alam. To pierwsza nasza wizyta w tym miejscu. Samo miasto jest ok 60 km od lotniska, ale my nie jedziemy tam, ale do Port Ghalib, który jest raptem 15 minut jazdy od Marsa Alam National Airport. Co ciekawe to całkiem nowa inwestycja. Jeszcze kilkanaście lat temu był to plac budowy. Buduje się nadal ale na obrzeżach, waterfront, pasaż handlowy są skończone i robią bardzo dobre wrażenie.

Hakuna Matata z muzyką na żywo

Odwiedzimy jeszcze kultową restaurację Hakuna Matata, ale na razie busik podwozi nas pod trap naszego pływającego domy na najbliższe dni – łódź nurkowa LONG ISLAND. Łodzie nurkowe łatwo poznać. Charakterystyczny tylny pokład tuż nad wodą i zaraz widoczne rzędy butli nurkowych. Mamy super kabiny bo na poziomie mesy czyli stołówki. Nie słychać co prawda u nas dzwonu ogłaszającego briefing przed nurkowaniem, ale polegamy na zaprogramowanych budzikach.

Najważniejsza tablica na statku z rozkładem dnia…
LONG ISLAND

Łódź jest czarterowana od dawna przez NAUTICA.pl. Wszystko jest znane i działa super. Safari prowadzi Małgosia Paulo o wielkim doświadczaniu i nurkowym i organizacyjnym. Chwilę zajmuje nam poznanie łodzi bo jest większa niż te którymi pływa się na jednodniowe nury np. z Sharm El Sheikh. Póki jesteśmy na nadbrzeżu sprawdzamy sprzęt, nawlekamy ołów na pasy balastowe, itp… Gdyby coś było nie tak to jest szansa na naprawę wspomaganą z lądu, jak wypłyniemy będziemy zależni od tego co na łodzi.

Nurkowa ekipa: Be Bo, Staś, Krzyś, Michał,…
PROGRAM REJSU

Program jest podawany, ale nie należy się do niego za bardzo przywiązywać ponieważ ostatnie słowo gdzie w danej chwili nurkujemy należy do kapitana i szefa przewodników egipskich Be Bo, który okaże się naszym przewodnikiem osobistym. Wszystko jest podporządkowane bezpieczeństwu nurków i łodzi. Jeżeli warunki nie pozwalałyby na nurkowanie w konkretnym miejscu będzie wybrane równie piękne, ale łódź będzie zacumowana tak, aby wiatr i fale nie zrobiły szkód. Najwyżej zamiast nurkować bezpośrednio z pokładu łodzi popłyniemy pontonami Zodiak na miejsce nurkowe. Pierwszą noc spędzamy w porcie. Spowodowane jest to lotami którymi cała ekipa się zbiera. My byliśmy w miarę wcześnie, ale niektórzy dolecieli dopiero ok. 23:00.

Noc w Port Ghalib

Pierwszy dzień na morzu to nurkowania sprawdzające. Miejsca takie, że można pogodzić młodzież robiąca dopiero kurs nurkowy, tych co sobie przypominają procedury i tych co nurkują non stop i chcą mieć trochę głębi. Kolejna noc należy do załogi łodzi i kapitana. Kiedy my śpimy kołysani falami łódź płynie całą noc. Prawie połowa Morza Czerwonego w stronę Sudanu jest za nami. O wschodzie silniki milkną, jesteśmy przycumowani przy rafie. I dalej tak będzie. W dzień krótkie przepłynięcia między atrakcyjnymi miejscami na kolejne nury, a w nocy niekiedy dłuższy transfer cały czas wracając do Marsa Alam.

Jak w akwarium!

Safari nurkowe Fury Shoals idealnie nadaje się na rodzinne nurkowanie z młodymi adeptami nurkowania. Można tu robić nurkowania bardzo zróżnicowane. Dlatego szybko dzielimy się na ok. 5 grup. Jedna grupa, którą prowadzi Piotr to ci, którzy robią kursy. Inni dzielą się w zależności od umiejętności i posiadanych uprawnień. My będąc zaawansowanymi w zależności od okoliczności nurkujemy z Be Bo i Małgosią, która prowadzi młodzież mającą już OWD czyli też z Michałem i Stasiem lub sami z Be Bo robimy głębsze nury. Tak naprawdę wszystko co najpiękniejsze jest do 20 metra głębokości. Później wszystkie kolory pochłania błękit i mimo, że korale są piękne to jednak wszystko jest takie monochromatyczne i do wydobycia kolorów potrzebne są latarki nurkowe. Safari Fury Shoals to jedyne safari na którym można dokończyć kurs OWD czyli wykonać nurkowania w wodach otwartych. To idealna trasa na rodzinny wyjazd.

Woda krystalicznie czysta.

Ze strony Nautica:

W programie uwzględnione zostały zarówno dobrze znane nam miejsca w rejonie Fury Shoals, do których uwielbiamy wracać, jak i te będące nowym i zaskakującym odkryciem. Claudia Reef, Heaven, Sataya, Malahi i Elphinstone to tylko niektóre z raf odwiedzanych przez nas podczas 6 dni nurkowych safari.

Fury Shoals charakteryzuje się przede wszystkim wielką różnorodnością formacji rafowych oraz niesamowitą ilością ryb. Uczestnicy safari mogą liczyć na bliskie spotkania z delfinami oraz nurkowania pośród korytarzy, jaskiń, kanionów, plateau i pięknych ogrodów koralowych. Zanurkujemy pośród tajemniczych labiryntów Malahi, odwiedzimy groty Claudia Reef, poświęcimy znacznie więcej czasu niż zwykle na fantastyczne ogrody koralowe.
Tak zaplanowana trasa umożliwi nam większe skupienie na fotografii podwodnej, rozmowach o faunie i florze, tańcom na pokładzie, relaksowi i życiu towarzyskim na łodzi.

Fury Shoals to jedyna trasa, na której możliwe jest dokończenie kursu podstawowego OWD.

Dodatkowe atrakcje:

• grill na bezludnej wyspie
  • zajęcia snorkelingowe
  • nurkowania próbne dla osób nienurkujących
  • możliwość dokończenia kursu OWD
  • wodne zabawy na sky jecie
  • mnóstwo ciekawie podanych informacji o rybach i zwierzętach
  • wspaniała atmosfera

Sprawdził się ten opis? Jak najbardziej!

DZIEŃ NURKOWY

Plan dnia nurkowego kiedy już jesteśmy w środku imprezy czyli na Fury Shoals obejmuje nawet cztery nurkowania.

Safari nurkowe - plan dnia
Najważniejsza tablica na statku…

Pobudka wydaje się o strasznej porze bo 5:45, ale łatwo się przyzwyczaić i w kolejne dni wstaje się (prawie) bezboleśnie. Kawa, wafelek i briefing czyli odprawa z szefem przewodników nurkowych, który omawia plan nurkowania w danym miejscu.

6:15 to czas pierwszego nurkowania. Oczywiście jak ktoś nie chce to może odpuścić i spać, ale to bez sensu… Pierwsze nurkowanie jest z reguły łatwiejsze, takie na rozpływanie co nie znaczy, że podwodne krajobrazy nie będą piękne.

Safari nurkowe w Egipcie
Na dużym telewizorze wyświetlane są wizualizacje miejsca nurkowego.

8:15 dzwon ogłasza początek śniadania. Solidne. W domu nigdy się tyle nie zjada, ale woda świetnie pobudza apetyt.

Po śniadaniu chwila przerwy by komputery nurkowe pokazały, że czas na powierzchni dobiegł końca i ok. 10:00 drugie nurkowanie.

Obiad 12:15 i można się zdrzemnąć, poczytać książkę, pogadać,… Kolejny briefing i trzecie nurkowanie o 14:30.

Mniam!

16:30 „snacks” to czas na kawkę, herbatkę z wafelkiem lub świetnym batonikiem z nadzieniem daktylowym.

18:30 kolejny briefing przed nocnym nurkowaniem. W czasie naszego safari była pełnia księżyca. Świecił tak mocno, że można było wyłączyć latarki i wszystko było widać w księżycowej poświacie – magia! Nocne nurkowanie trwa 30 minut więc z reguły wszystkie grupy dają radę wrócić do 20:00 kiedy jest kolacja.

Wieczory przy muzyce i czymś energetycznym w szklaneczce (ale bez przesady bo o świcie nur) w otwartym salonie z barkiem nad pokładem nurkowym.

Do dyspozycji non stop jest kawa, herbata, zimne napoje. Wielkim zainteresowaniem cieszy się kostkarka do lodu….

NAUTICA SAFARI

Dlaczego Nautica Safari? Bo znamy się z Nauticą od ponad 15 lat i wiemy jak dobrzy są to specjaliści. Organizują safari na łodzi Łódź Long Island od wielu lat. Wszystko jest doskonale przygotowane i zgrane. Drobne naprawy sprzętu wykonywane są od ręki i nie uniemożliwiają nurkowania. Jakby co to zawsze znajdzie się sprzęt zastępczy.

Cudowne flaszki… 🙂

Ze strony Nautica.pl:

„Niedługo po założeniu bazy nurkowej w Chorwacji, zapragnęliśmy dalszego podboju nieodkrytych jeszcze nurkowych destynacji. W 1999 roku zorganizowaliśmy pierwszy stacjonarny wyjazd do Egiptu, a w 2001 roku pojawił się pomysł organizacji wyjazdu na łódź safari. Byliśmy zachwyceni atrakcyjnością miejsc nurkowych i prostotą logistyki nurkowej, pozwalającą na wykonanie nawet 4 nurkowań dziennie. Dwa lata później, w 2003 roku, wykonaliśmy już 6 takich imprez.

I tak oto od tego czasu Morze Czerwone w wersji safari odwiedziliśmy już ponad 800 razy! W samym 2019 roku zorganizowaliśmy 27 safari nurkowych w Egipcie.

Dla osób chcących spędzić tydzień w wersji nurkowej, bez konieczności zwiedzania „lądu”, safari to wybór idealny. To co wyróżnia safari nurkowe od wyjazdów stacjonarnych to przede wszystkim nadzwyczajna atrakcyjność miejscówek nurkowych, niedostępnych z brzegu, a w związku z tym rzadziej odwiedzanych oraz uproszczona do minimum logistyka przygotowań do nurkowania. Na otwartym morzu spotykamy najrozmaitszych jego mieszkańców, barwne rafy i potężne wraki, a każde nurkowanie dostarcza niesamowitych wrażeń i niespodzianek. Tylko na takim wyjeździe zakładanie mokrych pianek staje się przyjemnością, a pobudka o 5:30 nie sprawia żadnego problemu nawet największym śpiochom.”

Linki:

ODWIEDZONE MIEJSCA NURKOWE

Przez tydzień odwiedziliśmy kilka miejsc nurkowych, które opiszemy na oddzielnych stronach. Każdy opis postaramy się by był zilustrowany filmem i zdjęciami oraz planem nurkowiska. Jeżeli przy nazwie nie ma aktywnego linku to znaczy, że opis i film są w przygotowaniu.

Fury Shoals – mapa miejsc nurkowych

Uwaga! Kiedy zacząłem montować filmy Ani nie zgadzały się niekiedy nazwy miejsc. Miała rację ponieważ na planach tych miejsc w różnych atlasach są różne pisownie… Niekiedy jest to ściśle angielska, niekiedy angielsko-arabska, a jeszcze kiedy indziej to co w egipskim slangu nurkowym się używa… Nie da się tego ujednolicić więc aby było łatwiej i być pewnym, że piszemy o tym samym miejscu przyjęliśmy kryterium popularności nazwy lub/i nazwy na najpopularniejszym planie nurkowiska… Szczęśliwie filmy nie mają jeszcze kilku tysięcy odtworzeń więc… Zmieniamy te najbardziej kontrowersyjne nazwy czyli podmieniamy filmy z nowymi czołówkami…. Sorry! Życie!

W przygotowaniu:

• SHAB MAKSOUR SOUTH PLATEAU
  • SHAB MAKSOUR NORTH PLATEAU
  • ABU GALAWA SOGHAYR
  • MARSA SHOUNA
Wraki też były…

Sprzętowym partnerem naszej wyprawy jest firma:

Dronexpert Sklep oraz serwis produktów DJI – DronExpert.eu

Kamery DJI ACTION 2 i POCKET 2 towarzyszyły nam w tym wyjeździe. Obudowy podwodne pozwalają na nurkowanie do 60 metrów. Polecamy kamerę ACTION 2 bo ma szerokokątny obiektyw, co znakomicie sprawdza się pod wodą!