Chorwacja – Skradin i Most Krka
Tym razem z Chorwacji chciałbym przybliżyć czytelnikom portalu Skradin oraz autostradowy Most Krka, który swoją nazwę wziął od rzeki nad którą jest przerzucony.
Na stronie:
Wiele osób jadących w Chorwacji autostradą E65 (A1) w kierunku Szybenika po raz pierwszy jest zaskoczona niezwykłym widokiem jaki rozpościera się z mostu nad rzeką Krka. Do tafli wody jest kilkadziesiąt metrów, widać ujście rzeki.
Ciekawie jest też jadąc w drugą stronę czyli do Zadaru. Mamy tu świetną możliwość zrobienia zdjęć i kontemplacji pięknego widoku. Trzeba tylko zjechać przed mostem na prawo zgodnie z oznaczeniem Odmorište Krka – Istok.
Jest tu duży parking, można coś zjeść ale są też miejsca widokowe pozwalające zobaczyć most patrząc w lewo oraz Skradin i jego marinę patrząc na prawo. Oczywiście niezwykłości miejscu dodaje kanion rzeki Krka.

Most Krka
Patrząc z boku na most konstrukcja zachwyca rozmachem oraz lekkością. Jest to most łukowy z żelbetu. Jego długość to 391 metrów, a rozpiętość łuku to 204 metry. Do tafli wody jest ponad 50 metrów.

Most budowano w latach 2002-2004 i niezwykle przyspieszył przejazd na odcinku Zadar-Szybenik. Most między dwoma węzłami autostrady Śibenik i Skradin.
Skradin
Po raz pierwszy trafiliśmy tu w roku 2010 kiedy zwiedzaliśmy Park Narodowy Krka. To właśnie tu jest siedziba parku i można zorganizować różne atrakcje, ale o tym później.

Historia Skradina jest niezwykle bogata w różne zwroty i ciągnie się od przynajmniej IV wieku naszej ery – bo jak już starożytni Rzymianie… Za Rzymian znany jako Scardona (stolica dla regionu rzymskiego), a od X wieku już pod obecną nazwą. W skrócie dalszej historii byli tu i Wenecjanie i Turcy i władcy chorwaccy. Był też Skradin stolicą biskupstwa. Obecnie liczy sobie mniej niż 600 mieszkańców.

Obecnie to brama do Parku Narodowego Krka oraz niezwykle położona i jedna z najpiękniejszych ACI marina Skradin. Zabytki, poza ruinami, to wiek XVIII i XIX.

Zabytki
- Kościół Matki Boskiej z dzwonnicą z XVIII w
- Cerkiew św. Spiridona
- twierdza Turina (punkt widokowy na Skradin)

Aktywności
- Największą atrakcją jest Park Narodowy Krka. Prawie nad rzeką jest nowoczesny budynek gdzie możemy kupić bilety wstępu do parku i uzyskać wszystkie potrzebne informacje.
- Wodospady Skradinski Buk – to kilka kaskad gdzie rzeka pokonuje ponad 200 metrów różnicy wysokości. Miejsce niezwykłe, do którego można dojść pieszo, ale znacznie ciekawej jest wybrać się na ok. 15 minutowy rejs stateczkiem. Wysiadamy i wchodzimy na kładkę z której widzimy imponującą ostatnią kaskadę. Stąd wzdłuż wodospadu wspinamy się na górny poziom.
Wodospad Skradinski Buk – dolna część. - Pozostałości drugiej na świecie (pierwsza Niagara) ale pierwszej w Europie elektrowni wodnej JARUGA 1 uruchomionej w roku 1895. Elektrownię, a dokładnie to z niej zostało można zobaczyć po przejściu kładki. Szczególne wrażenie robi pozostałość turbiny. Działająca obok elektrownia Jaruga 2 została zbudowana w 1904 roku
Zachowana turbina elektrowni JARUGA 1. Wnętrze elektrowni JARUGA 1 na archiwalnym zdjęciu. - Rejs statkiem do wyspy Visovac z klasztorem – statki ruszają z górnego poziomu ponad kaskadami.
Visovac. - Zwiedzanie Muzeum Motoryzacji BUDICKI – wiele oldtimerów, niektóre to prawdziwe perełki
- kąpiel w słodkiej wodzie na plaży miejskiej

Film
Mapa
Jak widzicie nawet nie planując w danej chwili zwiedzania Skradinu i Parku Narodowego Krka warto się zatrzymać i popatrzeć na widoki jakie nam przyroda i działalność człowieka zafundowały.
Krzysztof Kobus – TravelPhoto.pl
(c) Planeta Kobusów.pl