HOLANDIA – Tulipany i czarownice… – STRONA GŁÓWNA

HOLANDIA (+ Niemcy) – Tulipany i czarownice…
kwiecień 2010

WSTĘP
Rewelacyjna wyprawa! Przepiękna Holandia ale i wielkie pozytywne zaskoczenie jakim okazały się G.Harz w Niemczech.
W Holandii braliśmy udział w kwietnym Corso, odwiedziliśmy ogrody Keukenhof, bawiliśmy się w parku miniatur Madurodam, pływaliśmy kanałami Lejdy, itd… itp…
W Górach Harz zdobyliśmy legendarny Brocken. Zwiedziliśmy kilka pełnych uroku miasteczek i nie daliśmy się czarownicom podczas nocy Walpurgii w Wernigerode!

HOLANDIA
Niewielki ale niezwykły kraj. No bo jak określić państwo, którego połowa leży poniżej poziomu morza? Jakby jednym tchem wymienić z czym się Holandia kojarzy to na pewno: sery (Gouda ale nie tylko), tulipany, drewniane chodaki, rowery i rowerzyści, wiatraki nie mielące lecz pompujące wodę.

Pisząc Holandia używamy potocznej nazwy, która tak naprawdę obejmuje dwie z 12 krain na które dzieli się to państwo. Kiedy chcemy ogarnąć cały kraj powinniśmy napisać Królestwo Niderlandów. Taka, pełna nazwa u nas występuje tylko w dyplomacji i kontekście historycznym. My będziemy jako bazę mieć Holandię Południową. Będziemy przejazdem i będziemy robić wypady do innych regionów ale nie mamy ambicji poznania całego państwa w tak krótkim czasie. Mimo stosunkowo niewielkiego obszaru jest to niemożliwe z prostego powodu… ilość atrakcji, zabytków i ciekawych miejsc jest tu taka, że trzeba mieć z miesiąc aby się chociaż prześliznąć po całym kraju. My więc skupimy się na tym co wiosną warto zobaczyć w kilku miejscach a wracając będziemy mieć wielki niedosyt i pretekst do powrotu!

Co jeszcze? Kraj bogaty o świetnej gospodarce. Trzeci eksporter żywności przy…. 3% zatrudnionych w rolnictwie!!! Roterdam to największy port w Europie i drugi w świecie! Nie ma miast powyżej 1 mln mieszkańców ale za to cztery miasta z innymi mniejszymi tworzą ring jednego wielkiego miasta: Amsterdam, Rotterdam, Haga i Utrecht. Sławni ludzie to również domena tego kraju. Wystarczy wymienić kilka nazwisk z literatury i sztuki, filozofii: Erazm z Rotterdamu, Spinoza, Kartezjusz, Rembrandt, Vincent van Gogh, Antonie van Leeuwenhoek (wynalazca mikroskopu) i np… 15 noblistów!

Jak dojechać?
Z Warszawy jedziemy przez Wielkopolskę do granicy z Niemcami. Po drodze nocujemy i zwiedzamy G. Harz’u. Dalej już prosta droga pod Amsterdam.

PROGRAM IMPREZY

MP_HOLANDIA_baner250
nl_blog21

Dojazd z Warszawy w Góry Harz (Niemcy).

nl_blog22

Gernrode – zegary z kukułką i romańska świątynia…
Thale – na spotkanie z czarownicami…
Quedlinburg – szaleństwo szachulca…

nl_blog23

Gernrode i Muzeum Kolejowe…

Hexenplatz nad Thale – reaktywacja…
Wenigerode – kolejne cudne miasto…
Autostradowe szaleństwo – jedziemy do Holandii…

nl_blog24

Kwietna parada z Nordwijk do Haarlemu. Na specjalnych platformach wymyślne konstrukcje pokryte kwiatami.
LEJDA – to nie tylko historyczne miasto Holandii ale Europy i Świata! Chłopcy pierwszy raz na basenie na campingu oraz zachód słońca na plaży!

nl_blog25

Niedziela – trzeba trochę odpocząć. Szczególnie od miast. Wybieramy się do jednej z najsłynniejszych wsi holenderskich Zaanse Schans. W drodze powrotnej odwiedzamy w Zaandam dom, w którym mieszkał car Piotr Wielki kiedy przejeżdżał uczyć się sztuki budowy statków u tutejszych szkutników i cieśli.

nl_blog26

Wczoraj dzień wiatraka dzisiaj tulipana, narcyza i hiacynta. Te trzy kwiaty w niezliczonych odmianach towarzyszyły nam w Keukenhof.
Keukenhof to jest takie miejsce, które będąc w Holandii trzeba odwiedzić i już! Tu widać co Holendrzy potrafią zrobić z kwiatów i jakie wspaniałe potrafią wyhodować…

nl_blog27

Kinderdijk – wiatraki reaktywacja. Tym razem 19 wiatraków w krajobrazie pompuje wodę… Pływamy statkiem, spacerujemy po groblach…  Schiedam – najwyższe wiatraki świata… Zachód słońca na plaży w Scheveningen…

nl_blog28

Holandia w pigułce. Ale ta pigułka zajęła nam ponad sześć godzin! Genialne miejsce! Miejsce, którego nie można pominąć zwiedzając Holandię. Warto już coś wcześniej zobaczyć aby docenić pieczołowitość z jaką odtworzono poszczególne obiekty w Parku Miniatur Madurodam!

nl_blog29

Dzień leniwy… w założeniu… ale czeka Lejda.

W ramach lenistwa zamiast chodzić po mieście postanowilismy je… opłynąć. A póżniej plaża i powrót na camping. W tym dniu również o życiu na Eurocampie w naszym mobilku.

nl_blog30

Czterech muzykantów z Bremy zamieniliśmy na czarownice z Brocken’u, wracając w Góry Harz.

Holandia płacze za nami…

nl_blog51

Najpierw Harz w miniaturze…

…póżniej zdobywamy Brocken!!!

nl_blog52

Wróciliśmy! Granicę przekroczyliśmy w Kostrzyniu!
Drugiego maja do wieczora robiliśmy zdjęcia w Lubuskiem i na Wielkopolsce. Przenocowaliśmy w okolicach Sierakowa. Pogoda znowu się załamała – jutro wracamy do domu.

Trzeciego maja odwiedzamy Chrzypsko Wielkie i polską ogromną hodowlę tulipanów. Czujemy się jak w okolicach Keukenhof na polderach. Tulipany po horyzont!

EUROCAMP – Koningshof

Eurocamp logo 250Przyjazny i rodzinny camping niedaleko Rijnsburg pół godziny jazdy samochodem od Amsterdamu i Rotterdamu. Słynne Ogrody Keukenhof, liczne trasy rowerowe wiele atrakcji dla dzieci i dorosłych stanowią doskonałe warunki do spędzenia wakacji dla całej rodziny. Na campingu czekają m.in. świetnie wyposażone mobile home. Tu będziemy mieszkać.

raport200 Raport z wyprawy

(plik w formacie PDF)

O_Holender
FESTYN HOLENDERSKI

(w Warszawie po naszym powrocie
odbył się Festyn organizowany przez
Ambasadę Holandii w Polsce)

HOL_okladka_full200 Książka o wyprawie dla National Geographic Polska

napisana w serii Mali Podróżnicy w Wielkim Świecie.

Warto odwiedzić następujące strony WWW:
Ambasada Holandii Strona Ambasady Holandii w Polsce.

(wiele informacji o wydarzeniach kulturalnych)

Holandia wiki Holandia na Wikipedii

ZOBACZ…

Eurocamp_logo 200 EUROCAMP Polska
Najlepsze campingi w Europie!