DZIEJE SIĘ!POLSKAWędrówki po PL

KSIĘSTWO RACIBORSKIE  – 2017
STRONA GŁÓWNA

Wstęp

Racibórz poznaliśmy przy okazji odwiedzin na Festiwalu Podróżniczym WIATRAKI. Interesujące miasto z wieloma ciekawostkami ale czy warto tu przyjechać na dłużej?  Co ciekawego jest w okolicy? Jak z aktywnym spędzaniem czasu? Kiedy Dawid Wacławczyk (organizator i nasz przewodnik) wysłał nam zaproszenie do przyjechania na objazd również okolic Raciborza to wcale się nie namyślaliśmy… JEDZIEMY!

Przede wszystkim zaczęliśmy od dokładnego poznania Raciborza. Jest gdzie mieszkać bo stare hotele zrewitalizowano i powstały nowe. Jak ktoś woli mieszkać w okolicy ma do wyboru kilka SPA.

Aktywnie spędzaliśmy czas korzystając z pięknej przyrody: spływ kajakowy meandrami Odry i wędrówka przez rezerwat Łężczok lub z atrakcji miejskich: chłopcy szaleli na skateparku i w aquaparku H2Ostróg.

Do zwiedzania była cała masa obiektów. W samym Raciborzu ciekawe muzeum na zamku, Muzeum Miejskie z mumią egipskimi (unikat w PL), zabytkowe obserwatorium geofizyczne (łowcy trzęsień ziemi) i zabytkowe wodociągi – ponieważ to Racibórz miał pierwszy nowoczesny wodociąg na Śląsku!

Okolica okazała się również niezwykła, bo pełna pałaców (np. Chałupki czy też imponujące ruiny w Tworkowie), ciekawych zabytków sakralnych (niezwykle ciekawy kościół w Tworkowie czy kościółek pielgrzymi Urbanek.

Ale odwiedziliśmy również najstarszą kuźnię w Polsce w Bieńkowicach, która działa nieprzerwanie od początków XVIII wieku (!) i w pełni sprawny nadal młyn wodny w Tworkowie.

Nie można zapomnieć również o śląskich smakach! Kuchnia to absolutnie niezwykła i już pierwszy obiad okazał się jednocześnie momentem zawieszenia wszelkich diet bo trudno się powstrzymać kiedy tak niezwykłe pyszności są na stołach.

Wyjazd był bardzo inspirujący. Księstwo Raciborskie zaprezentowało się pięknie i bogato pod każdym względem i nic tylko wracać tu i szukać dalej pięknych miejsc bo jeszcze wielu nie widzieliśmy!

Odwiedzone miejsca

RACIBÓRZ

Miasto o niezwykłej historii. Odwiedzimy dwa muzea z unikatowymi na skalę Polski ekspozycjami, łowców trzęsień ziemi, zabytkowe wodociągi i browar i będziemy testować miejscowy skatepark, a siły odzyskiwać w aquaparku H2Ostróg!

BIEŃKOWICE – najstarsza kuźnia w Polsce

Podczas wyprawy Sobieskiego pod Wiedeń czyli jeszcze w XVII wieku młody Jan Socha poznań w Bieńkowicach dziewczynę i…. zakochał się. Ślubował, że jak przeżyje to wróci do niej, ożeni się i założy kuźnię. Tak też się stało! Kuźnia powstała w 1702 roku i… działa do dziś!

TWORKÓW – niezwykły kościół

Przejeżdżając obok można go zlekceważyć bo zewnętrze może nie imponuje ale kiedy wejdziemy do środka… Niejedna katedra może pozazdrościć takiego wyposażenia!

TWORKÓW – zabytkowy młyn wodny

Młyn w tym miejscu był już w XVIII wieku. Oczywiście drewniany, ten dzisiejszy z czerwonej cegły jest z 1914 roku, unowocześniony w 1927. Od pokoleń w rodzinie Pawlików. Do dziś sprawny, może wyprodukować nawet 3 tony mąki na dobę!

TWORKÓW – ruiny zamku

Niezwykły kościół, piękny młyn i jeszcze Tworków może się pochwalić imponującymi ruinami!

RUDY CYSTERSKIE

Z wielki rozmachem wybudowany klasztor i całe założenie przez Cystersów. Niegdyś siedziba książąt raciborskich. Zabytkowa kolejka wąskotorowa z unikatową parowozownią.

RZEKA ODRA I REZERWAT ŁĘŻCZOK

Meandry Odry to jeden z najpiękniejszych lub najpiękniejszy odcinek tej rzeki! Najlepsze miejsce na spływ kajakowy.
Rez. Łężczok to unikatowy zespół stawów – najważniejsze miejsce dla ptaków przed pokonaniem Bramy Morawskiej. Wspaniałe miejsce na spacery.

ŚLĄSKIE SMAKI, HOTELE i SPA

Śląskie Smaki to już marka sama w sobie.

Księstwo Raciborskie gościło nas przepysznie ale były tez miejsca gdzie można było zrzucić zbędne kilogramy i wrócić odmłodzonym.

KSIĘSTWO RACIBORSKIE FILMOWO (z lotu ptaka i nie tylko)
Nasza pocztówka z wyjazdu

Ania w Radio Dla Ciebie (cud, że dojechała takie korki w Warszawie) opowiada m.in. o Księstwie Raciborskim!

Polecamy!

ZOBACZCIE TO NA WŁASNE OCZY!

Anka, Krzyś, Michał i Staś Kobusowie

Dziękujemy za gościnę organizatorom naszego wyjazdu którymi byli:

Powiat Raciborski

www.powiatraciborski.pl

Miasto Racibórz

www.raciborz.pl

Gmina Krzyżanowice

www.krzyzanowice.pl

Kuźnia Raciborska

www.kuzniaraciborska.pl

Dziękujemy też Dawidowi Wacławczykowi za bycie naszym przewodnikiem i z sercem pokazanie uroków Księstwa Raciborskiego!

Kompleksową obsługą ruchu turystycznego i usługami przewodnickimi na Ziemi Raciborskiej zajmuje się:

Raciborskie Centrum Turystyki

47-400 Racibórz, ul. Opawska 38

tel 032 740 92 00 i 502 557 238

Zdumiała nas wyobraźnia i zaangażowanie mieszkańców Tworkowa w przygotowywaniu ozdób na dożynki!